De voertuigeni die gebruikt worden voor de uitoefening van de bewakingsactiviteit mobiele bewakingi van roerende of onroerende goederen moeten voorzien zijn van een voertuigkentekeni dat een snelle identificatie van het voertuig door politiediensten mogelijk maakt.
Dit voertuigkentekeni bestaat uit een ronde zelfklever, die op de achterzijde van het voertuig in de onmiddellijke buurt van de nummerplaat moet worden aangebracht. Ieder voertuigkentekeni is voorzien van een geïndividualiseerd nummer.
Het voertuigkentekeni moet onmiddellijk verwijderd en vernietigd worden vanaf het ogenblik dat een voertuig niet langer voor taken van mobiele bewakingi wordt gebruikt of vanaf het ogenblik dat de bewakingsondernemingi of interne bewakingsdiensti aan wie het voertuigkentekeni werd afgegeven, het voertuig niet langer in gebruik heeft.
De bewakingsondernemingi of interne bewakingsdiensti houdt op de zetel van de ondernemingi een geactualiseerd register bij, waarin voor elk voertuigkentekeni de identificatiegegevens van het voertuig dat ermee is uitgerust en de datum waarop dit is gebeurd, zijn vermeld. Dit register dient te worden voorgelegd bij controles of op vraag van gerechtelijke overheden.
Een voertuigkentekeni wordt door de Directie Private Veiligheid enkel afgeleverd aan ondernemingen die beschikken over een geldige vergunningi voor de activiteit mobiele bewakingi van roerende of onroerende goederen.
Procedure tot het bekomen van voertuigkentekens
Voertuigkentekens moeten bij de directie Private Veiligheid besteld worden. Dit is enkel mogelijk voor ondernemingen die beschikken over een geldige vergunningi voor de activiteit mobiele bewakingi van roerende of onroerende goederen. Voertuigkentekens kosten 5 euro per stuk.
Om te bestellen dient een bestelbon (via Adobe Acrobat) te worden ingevuld en dient tegelijkertijd de totale kostprijs gestort te worden op IBAN BE37 6792 0057 9428 (BIC: PCHQBEBB) met vermelding "aanvraag voertuigkentekens + KBO-nummer". De bestelbon kan overgemaakt worden via e-mail op private.veiligheid@ibz.fgov.be, via fax op 02 557 34 90 of via post op volgend adres: AD Veiligheid en Preventie, Directie Private Veiligheid, Handelsstraat 96, 1040 Brussel.
Nadat u via mail bevestiging heeft gekregen dat de voertuigkentekens klaarliggen, dient u een afspraak te maken voor afhaling of verzending via aangetekend schrijven.